tiistai 1. helmikuuta 2011

2/23 syöttämistä ja laulamista, kommunikaatiota englanniksi

työvuoro klo 13-21
asettamani tavoitteet:
työvuorolistan tekeminen, yksikön käytäntöihin tutustuminen 

Ohjaajani tuli tänään töihin, sain tehdä ja oppia tänään hänen parinaan. Onneksi ohjaajani asenne opiskelijoihin on kohdillaan, hän haluaa että teen ja opin. Kiireisen päivän aikana sain palautetta työtä tehdessäni, se sopii minule mainiosti.

Tänään eteen tuli uusia asioita: peg-ruokinta, nostolaitteen käyttäminen, sokean lapsen syöttäminen, wc-käynnin avustaminen, lapsen iltatoimet, bliss-kommunikointi, SpeakOut kommunikaatiolaite.

Laboraatiotunneilla opettelimme syöttämistä toisillemme, minun "potilaani" oli sokea vanhus. En olisi arvannut, että oikeassa tilanteessa syötän pientä sokeaa kehitysvammaista lasta. Tunteet nousivat tilanteessa pinnalle, elämän kovuus ja epäoikeudenmukaisuus. Toisaalta koin auttamisen iloa siitä, että sain syöttää lapsen ihan rauhassa, välittäen. Pitää häntä sylissä ja laulaa hänen kanssaan - vaikka keskinäisen kommunikoinnin välineet ovat hyvin vähäiset. Onneksi kehonkieli ja äänen sävyt ovat niitä, jolla voin tavoittaa häntä. Harjoittelimme myös alapesujen tekemistä nukella - nyt teoreettinen harjoittelu toteutui käytännössä pienen pojan alapesuina.

Mielenkiintoista keskustelua kävin henkilön kanssa, joka käytti viestimiseen kommunikaatiolaitetta. Keskustelimme hänen kanssaan koulunkäynnistä, ja hän kertoi pitävänsä englannin opiskelusta. Niinpä vaihdoimme kielen englantiin - minä puhuen ja hän kirjoittaen. Oli mukava nähdä, kuinka hän iloitsi käymästämme keskustelusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti