torstai 10. helmikuuta 2011

9/23 viriketoimintaa tuolilla tanssien

 työvuoro 7-14
tavoitteita: hoitosuunnitelman toimenpiteiden toteuttamista

Viriketoiminta eri muodoissaan on tärkeä osa tämän yksikön toimintaa. Asiakkaille tarjotaan erilaista toimintaa niin yksikössä kuin talon yhteisissä tiloissa. Mielestäni pienetkin hetket yhdessä asiakkaan kanssa ovat tärkeitä, usein juuri nämä spontaanit, asiakaslähtöiset toimintatuokiot ovat luonnollisimpia. Keskustelua, lehden lukemista, yhdessä laulamista. Näin ylimääräisenä "työvoimana" (sitähän me opiskelijat emme ole ;) on aikaa olla asiakkaiden kanssa, minusta tärkeää oppia sekin: oppia kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja pyrkiä ammatilliseen vuorovaikutukseen.

Tänään asiakkaita ei ollut kovin montaa, joten henkilökohtaista aikaa hoitosuunnitelma-asiakkaalleni oli riittävästi. Suunnittelemani virikkeet saimme toteutettua, ja samalla sai hoitaja-opiskelija hyvän rentoutuksen tuolijumpassa ja -tanssissa ylävartalolleen. Yllättävän tehokasta, sanoisin!

Olemme keskustelleet hoitajien kanssa ei-suomenkielisten toimimisesta lähihoitajana. Ihmettelen sitä, kuinka suomea taitamaton voi valmistua lähihoitajaksi - meiltä oppilaitos vaatii laajoja kirjallisia töitä ja niiden tekemisessä välillä tuntuu omakin kielitaito olevan koetuksella. Ehkä heidän opintojaan katsotaan kielellisten taitojen osalta hiukan "läpi sormien", mutta minusta on huolestuttavaa seurata lähihoitajia, jotka eivät ymmärrä asiakkaan perustietoja eivätkä osaa kirjata hoitotapahtumia oikein. Vajaat kielen ymmärtämisen taidot voivat aiheuttaa jopa hoitovirheitä. Perushoitoon löysin linkin : Suomen kielen tukipaketti lähihoitajaksi opiskeleville maahanmuuttajille.



Hiljalleen olen alkanut kuulumaan osaksi tiimiä, ja se tuntuu hyvältä. Välillä muistan olla opiskelijankin roolissa, välillä se unohtuu. Lienee inhimillistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti