torstai 5. huhtikuuta 2012

.. no nyt tuli piste.

Opinnot on nyt siis suoritettu,
viimeisimpänä näyttökeskustelu ja portfolion arvioinnit.

Näyttökeskustelun aika oli rajattu tarkemmin kuin aiemmin,
aikaa suunnitelman läpikäymiseen oli tunti.
Olin valmistautunut keskusteluun hyvin,
ja se näkyi soljuvassa keskustelussa, vain muutamin pienin tarkennuksin.
Entisenä puhe- ja myyntityöläisenä nämä keskustelut eivät ole olleet aikaisemminkaan mielestäni kovin vaikeita. Mielestäni hyvin tehty näyttösuunnitelma on kaiken a &o. Näyttösuunnitelmani ovat olleet aika laajoja, niinkuin nytkin - hiukan sain palautetta siitä, että olisin voinut asioita tiivistää suunnitelmassani.

Näyttökeskustelun jälkeen tuli tyhjä olo - olihan se viimeinen loppurutistus ja eräänlainen piste opiskelijaelämälle. Taakse jää opiskeluiden rytmittämät päivät sekä opiskelijatoverit. Edessä on työ, sen antamat haasteet ja VAPAAPÄIVÄT ilman kirjallisia velvoitteita. Ei myöskään tarvitse odottaa, sattuisiko saamaan viikonlopuille sijaisuuksia ... työvuorot ovat tiedossa kuudeksi viikoksi kerrallaan. 

Pistehän tulee tällekin blogille - matka lähihoitajaksi pääsee maaliinsa 19.4. tutkintolautakunnan kokouksen jälkeen. Vasemmassa sivupalkissa on kysely siitä, mitä tälle blogille tulisi tehdä ...

sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

8-9/9

Viimeiset viikot top-jaksolla hurahtivat niin, että kirjoittaminen näköjään jäi =) Ehkäpä näyttösuunnitelman tekeminen riitti kirjalliseksi tuottamiseksi vähäksi aikaa. Näyttösuunnitelma on mielestäni mitä mainioin tiivistelmä teoriaa ja käytäntöä - itselleni nämä näyttösuunnitelmat ovat olleet töisevyydestään huolimatta hyviä opintojen kertaamisen paikkoja: teorian siirtäminen käytännön toiminnoiksi.

Viimeiset viikot olen saanut tehdä ihan oikeasti töitä - olla "hoitajana" ryhmässä. Näyttöviikkokin sujui lähes suunnitelmien mukaan. Enää on jäljellä näyttökeskustelu ja opinnot ovat näiltäosin suoritettuna - lähihoitajan paperit ovat kenties käsissäni huhtikuun lopulla.

Tämä jakso psykiatrisella osastolla osoitti minulle sen, että minusta on myös osastotyöhön - itseasiassa minä nautin sen tuomista haasteista ja monimuotoisuudesta. Toivottavasti joskus työpolku vie hoitajaksi psykiatriselle osastolle.

torstai 1. maaliskuuta 2012

... pieniä ilonkiljahduksia ja hypähdyksiä

   
Olo on iloinen:  matka lähihoitajaksi alkaa olla viimeisessä mutkassa.
  •  tutkintotoimikunta tunnisti osaamiseksi lähihoitajan tutkintoon aiemmin suorittamani yrittäjän ammattitutkinnon - valmistuminen läheni 10 opintoviikolla .. paperit kädessä ehkä huhtikuun lopulla! 
  • viimeiset kirjalliset tehtävät lähetetty arvioitavaksi 
  • näyttösuunnitelma tarkistettu ja hyväksytty 
  • viimeinen top-viikko lähenee loppuaan, arviointikeskustelu huomenna 
  • näyttöviikko ja näyttökeskusteluaika sovittu
Eilen viimeistellessäni portfoliotani tajusin "asian vakavuuden" - ja olin onnellinen. Onnellinen siitä, että olen saanut kulkea tämän tien. Olen saanut kasvaa ihmisenä ja kasvaa kohden hoitajuutta. Ajatuksissani herkistyinkin - kuinka hyvältä tämä tuntuukaan. Erityistä iloa tunnen siitä, että tällä viimeisellä top-jaksolla olen voinut havaita oman ammatillisen kasvuni, olen sitenkin oppinut kohtaamaan potilaan hoitajana.

Ja tuon mutkan takana - siellä taitaa olla tietä mutkineen ja mäkineen ihan riittävästi vielä edessä... onneksi!